۲۵ درصد از کاربران آمریکایی نتفلیکس قصد لغو اشتراک خود را دارند!
سایت sReview اخیرا یک نظرسنجی برگزار کرده و از وضعیت اشتراک و برنامههای حدودا هزار کاربر آمریکایی برای سرویسهای استریمینگ خود را پرسیده است. اینطور که به نظر میرسد، اوضاع شبکه نتفلیکس چندان جالب نیست؛ زیرا حدود ۲۵ درصد از کاربران این پلتفرم، قصد لغو اشتراک خود در سال ۲۰۲۲ را دارند.

پتلفرم دیزنی پلاس نیز به همراه زیرمجموعههای خود یعنی هولو و ESPN+، اخیرا موفق شده تا تعداد کاربران جهانی خود را به ۲۲۱.۱ میلیون نفر رسانده و نتفلیکس را با ۲۲۰.۶۷ میلیون کاربر پشت سر گذارد. در شش ماهه اول سال جاری میلادی، نتفلیکس حدود ۱.۲ میلیون نفر کاربر را از دست داد که حدود ۹۷۰٫۰۰۰ نفر آنها، در سه ماهه دوم سال اشتراک خود را لغو کردند.
دلیل اصلی این کاربران برای لغو اشتراک خود و کنار گذاشتن این سرویس استریمینگ، افزایش بیرویه قیمتهای آن است. در ماه ژانویه امسال، نتفلیکس قیمت سرویس پایه خود را به میزان ۱۱ درصد افزایش داده و سرویسهای استاندارد و پریمیوم نیز به ترتیب با افزایش قیمت ۲۰ و ۲۵ درصدی روبرو شدند. این شرکت همچنین تلاشهایی بیوقفه جهت جلوگیری از به اشتراکگذاری پسوورد توسط کاربران را داشته تا چندین نفر از یک اکانت استفاده نکنند.

در بین سرویسهای استریم محتوا در ایالات متحده، نتفلیکس بالاترین قیمت را دارد و همین موجب این شده است که حدود ۳۰ درصد از کاربران آن، پسووردشان را با دوستان خود در اشتراک گذاشته و عده زیادی از یک اکانت استفاده میکنند. نتفلیکس میخواهد تا برای حفظ کاربران خود، یک سرویس مقرون به صرفهتر به همراه تبلیغات را نیز ارائه کند؛ اما به عقیده بسیاری، این حرکت نیز برای بازگشت کاربران به این پلتفرم کافی نخواهد بود.
به نظر میآید که حذف فیلمها و سریالهای مارول از این پلتفرم و انتقال آنها به دیزنی پلاس نیز در مهاجرت کاربران از این پلتفرم بیتاثیر نبوده است. حدود ۳۰ درصد از کاربران میگویند که نتفلیکس دیگر محتوای زیادی نداشته و آنها از سایر سرویسهای استریمینگ استفاده بیشتری دارند.
به گفته وبسایت sReview، کاربران آمریکایی در سال ۲۰۲۲ معمولا اشتراک چهار سرویس استریمینگ مختلف را تهیه میکنند. در بین ۱۰۰۰ کاربری که از آنها نظرسنجی شده است؛ ۷۸ درصد دارای اشتراک نتفلیکس، ۴۶ درصد دارای اشتراک دیزنی پلاس، ۴۲ درصد دارای اشتراک اچ بی او مکس، ۳۳ درصد دارای اشتراک پیکاک، ۲۶ درصد دارای اشتراک هولو و در نهایت ۲۲ درصد دارای اشتراک اپل تی وی پلاس بودند.

عده زیادی از کاربران نیز با وجودی که اشتراک یک سرویس استریمینگ را دارند؛ زمان زیادی را به تماشای آن اختصاص نمیدهند. برای مثال، از بین ۷۸ درصد کاربران نتفلیکس، حدود ۷۰ درصد آنها به صورت مداوم از این پلتفرم استفاده میکنند. در سوی دیگر، با وجودی که حدود ۴۶ درصد از این جامعه آماری دارای اشتراک دیزنی پلاس هستند؛ تنها ۶ درصد از آنها محتوای این پلتفرم را تماشا میکنند.
شما درباره چالشهای اخیر نتفلیکس چه میاندیشید؟ آیا این پلتفرم میتواند تا دیزنی پلاس را کنار زده و بار دیگر مقام نخست سرویسهای استریمینگ را به خود اختصاص دهد؟